2008-12-23

julfika

De senaste dagarna har jag förtärt sjukt mycket julskinka. Och det är baske mig lika gott på knäckemackan den fjärde dagen som det är den första. Jag tror att Janssons frestelse inte längre är överst på min tio-i-topp-godast-på-julbordet-lista.

Efter många samtal hit och dit lyckades vi igår samla alla fem hemma hos Elin för en julfika. Vi började, som vanligt, med att håna Sara för att hon är så kräsen. Sedan åt vi julskinka. För det måste man göra innan man övergår till pepparkakorna, julgodiset och glöggen. Elin hade gjort egna bountys som var det godaste jag och Tove ätit. Gamla som vi är åt vi så mycket som vi bara kunde och frågade sedan artigt efter receptet. Elin tittade på mig, skrattade och vände sig till Tove för att förklara hur hon gått tillväga för att tillverka mumsbitarna. Kanske lika bra så. När jag försökte vara hushållig och damsuga hela huset idag damsög jag bland annat upp min mascara. Hur som haver. Det var dags för julklappsutdelning. Jag och Isa som slagit våra kloka huvuden samman hade inhandlat världens bästa presenter. Vi hade varit och plockat på stan, som en modebloggerska skulle uttyckt det. Dock hade vi inte, på grund av bristande planering, kunnat slå in dem. Vi la artiklarna rätt och slätt i en box och agerade jultomtar. Där satt vi och delade ut alltifrån pedikyrset och lypsyl till tandborsar och plåster. Jag tror det uppskattades. Jag uppskattade de julklapparna jag fick väldigt mycket. Ett té-set, ett par ursnygga örhängen, en handduk samt ljus som luktar äppelpaj. Jag och Isa ligger nu i underläge tills nästa års julklappsutdelning. När julklapparna var färdigutdelade proppade vi i oss pepparkakor, en saffranslängd sara hittat och Blossa-glögg. Sedan skulle vi se på film. En aktivitet som alltid bryter ut i ett krig om den bästa platsen. Ett krig som den här gången resulterade i diverse hårda ord och en fläskläpp på Elin.

Kanske är det just det som gör bra vänner, man kan ge varandra plåster i julklapp, en fläskläpp och diverse förolämpningar för att sedan skratta så att magen krampar och tårarna rinner.

God Jul!

2 kommentarer:

Elin Boström sa...

Ja,:) men förhoppningsvis får ingen av oss anvädning av er "genomtänkta" julklapp ;P (plåster, alltså...)
Hade gött!
Hehe.

Johanna sa...

Nä, hoppas inte. Får ni inte användning av dem, kan ni ju alltid ha dem att bara titta på. De var ju trots allt rätt LÄCKRA! ;d