2007-05-25

och dom kallar det vårdcentral.

Efter ett antal försök med att komma fram via telefon till vårdcentralen gav jag upp och begav mig dit för att få en tid! Men nej, inte ens personligen fungerar sådant. Att sitta med en telefon som tutar upptaget i minst tre dagar är det enda som gäller. Och jag överdriver inte. Tillslut gick de med på att man kanske kunde få träffa en sköterska som i sin tur kanske kunde boka en tid. Men väntetiden kunde bli mycket lång. Väntade en relativt kort stund, meddelade receptionisten att jag gick och att de då kunde ta bort mig från väntelistan, för att sedan bege mig mot skolan och en fysiklektion. Vilkeni sin tur uteblev. Gick istället till sjuksköterskan som ville ge mig "bättre" medicin men inte kunde eftersom min läkare inte hade ordinerat någon sådan till mig tidigare, istället skickade hon mig till apoteket för att köpa medicin mot pollen! Inte för att jag är pollenallergiker men för att den eventuellt skulle minska klådan och svullnaden. Hon uppmanade mig dock att uppsöka läkare, eventuellt på Gripen. Då bar det av mot Gripen. där de på ena våningen sa att man fick ta sig till en annan våning där de som hade hand om patienter utifrån tog emot. Väl där möttes vi av vresig personal som förklarade att så var det inte alls. Det fanns ingenting de kunde göra. Utan det är bara den vårdcentralen man tillhör som kan fixa sådana här saker. Vårdcentral nummer 1 igen. Då jag för andra gången försökte förklara att jag enbart ville ha en tid och inte nödvändigtvis idag. Svar nej. Men hur satan har dom tänkt sig att man ska kunna boka en tid om det 1. Alltid är upptaget på telefon. 2. Inte går att boka i receptionen. 3. Det finns ingen mejladress eller nåot som helst elektroniskt sätt att boka sådant på. Möttes av att "jamen, du fick ju tid förut, men du hade ju gått! och sådant har vi inte tid med. " Trots att jag sa till att de skulle stryka mig från listan precis innan jag gick efter att jag väntat i 40 minuter.

Det här är ändå inte första gången det sker. Kan inte personalen på dessa diverse mottagningar börja prata med varandra? Eller åtminstone komma fram till vilka avdelningar som gör vad? Ominte dom vet, hur fan ska jag veta? Men framför allt, vad händer om det skulle vara akut? Är det en ambulanstur som krävs för att man ska få boka tid?

3 kommentarer:

All Blog Spots sa...

nice blog

Anonym sa...

HAHAHA dina ögon är underbara när man ser dom :P

Johanna sa...

haha, ja. När man ser dom.